zondag 19 januari 2020

Wijziging Participatiewet: kwaliteit cliëntcontact is van doorslaggevende betekenis


3. Contact tussen klantmanager en cliënt: geen kwantiteit, maar kwaliteit van doorslaggevende betekenis
Niet de kwantiteit, maar de kwaliteit van het contact tussen klantmanager en cliënt is van doorslaggevende betekenis. In de Participatiewet moet worden neergelegd dat een klantmanager zich dient te onthouden van medische oordelen, die immers niet aan een leek mogen worden overgelaten.
Uitspraken als ‘uitkeringsgerechtigden zeggen allemaal dat ze kanker hebben’ getuigen niet alleen van een schrijnend gebrek aan professionaliteit, zij zijn grievend zonder dat de cliënt effectieve rechtsbescherming tegen het handelen van de klantmanager geniet. Ik ben als vertegenwoordiger getuige geweest van deze en andere uitspraken die niet door de beugel kunnen. Bij confrontatie ontkennen zowel klantmanagers als hun leidinggevende de cliënt onbehoorlijk te hebben bejegend. 

Het cliëntcontact mag geen vrijbrief zijn voor het botvieren van persoonlijke ongenoegens van de manager op de cliënt, zoals nu gebeurt. Deze onbehoorlijke bejegening van de cliënt heeft uitsluitend plaats omdat de cliënt zich in een afhankelijke positie ten opzichte van de overheid bevindt. Op dit moment kan de cliënt zich ten aanzien van het verkeer met de gemeente slechts beroepen op de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. In de Participatiewet moet worden gewaarborgd dat de cliënt behoorlijk wordt bejegend door de klantmanager. 

Een cliëntcontact met een frequentie van eenmaal per half jaar wordt door cliënten als wenselijk ervaren om de vordering van sollicitatieactiviteiten persoonlijk te kunnen evalueren. Cliënten geven aan het cliëntcontact in te willen vullen met advisering bij het vinden van vacatures en het opstellen van sollicitaties. Voor gemiddeld tot bovengemiddeld intelligente en hoogopgeleide uitkeringsgerechtigden zijn de inloopcafés en groepsgesprekken met een werkcoach niet voldoende om advies in te kunnen winnen over specifieke vacatures. 

Ik beveel gemeenten aan om hoger opgeleid personeel te werven voor de functie van klantmanager of werkcoach; door aan te sluiten bij het niveau van hoogopgeleide uitkeringsgerechtigden wordt de kwaliteit van het klantcontact, in het bijzonder de advisering op het gebied van arbeidsinschakeling, verbeterd.