vrijdag 1 december 2023

[Culinair] Recepten voor koude dagen: Chili in Russian-Estonian Imperial Stout, mihoen met tagliatelle en pasta

Voor Nederland is het nu ongebruikelijk koud. Het is hier overdag 14,5 graden in huis en buiten ligt de temperatuur rond het vriespunt. Hoewel het in Zuidzuidwest echt bijna nooit sneeuwt en het op het oog wel mee lijkt te vallen met de kou (het heeft pijpestelen geregend, de afgelopen dagen!), zorgt de slagschaduw ervoor dat de warmte maar niet binnen wil dringen in huis.

Aangezien ik het vertik om ook maar ooit van mijn leven naar de afhaal te gaan of een magnetronmaaltijd te kopen, maak ik van het weekend voor de hele week gerechten. Deze week: Chili in Russian-Estonian Imperial Stout bier, mihoen met tagliatelle en pasta.

1. Chili in RIS (Stout bier)
De bierspeciaalzaak bij mij in de buurt heeft de helft van de winkel ingericht voor Stoute bieren. De Russian Imperial Stout (RIS) is mijn favoriete drank (ik drink geen wijn en cocktails, ik heb nooit van witte en rode wijn of rosé gehouden). Ik had geen idee dat de geliefde Estonian Stout uit mijn land van oorsprong komt, maar het was gelijk mijn favoriet! 

Deze bieren hebben vanwege de hoge vergisting een alcoholpercentage van 11-14 %. Er zijn Stouts van 5% te koop, maar deze smaken echt heel waterig. Ik had vorige week per ongeluk een milk Stout meegenomen, ik werd er misselijk van! Het leek wel melkwater.

Voor het maken van de Chili vind ik de RIS perfect, omdat het donkere bier een zoet accent geeft zonder dat het te suikerig wordt. Ik voeg ook nooit suiker toe aan het eten.
De inhoud bestaat uit edamamebonen met zwarte kidneybonen en maïs. De edamame smaken als jonge tuinbonen. Ik heb ze niet gekozen voor de eiwitten, maar vanwege de aangename structuur en smaak.

Het is alleen wel jammer dat het eindresultaat er op culinaire foto's altijd uitziet als braaksel.

Ingrediënten
- Russian Imperial of Estonian Imperial Stout;
- Gemalen komijnzaad;
- 1 pot edamame/sojabonen;
- 1 pot maïs;
- 1 pot zwarte kidney;
- 3 rawits en 3 gemengd groene en rode chilipepers;
- 1 groot stuk gemberwortel;
- 5 knoflookuien;
- 3 grote rode uien;
- paprika tricolore;
- Gepelde bio-tomaten

Ik heb alle ingrediënten fijngesneden en ze niet gaar gekookt! Als laatste heb ik een scheut Stout toegevoegd en de bonen en maïs toegevoegd. Het is wel zo prettig als het eten niet te gaar is, omdat dit gerecht meerdere dagen gegeten kan worden, bijvoorbeeld met tortillachips (de ronde) of rijst.





Kookboekeditie: Braeksel maken

2. Mihoen met tagliatelle
Ik kan niet zonder standaarduitrusting van knoflook(uien), een grote gemberwortel en rawits of chilipepers. Als geen enkele winkel of marktkraam goede knoflook heeft, dan voel ik een culinaire crisis opkomen.

Dan moet ik omschakelen om iets te maken van de ingrediënten die ik wel kan krijgen. Gelukkig heb ik nog knoflookuien op voorraad, net als bio-tomaten.

Mihoen met een pasta lijkt misschien dubbelop, maar de rijstmihoen die ik heb meegebakken is maar heel dun. Ik vind de mihoen te dun om zó te eten. Daarom kook ik tagliatelle of linguine (spaghetti) voor bij de mie.

Ingrediënten
- Paprika tricolore;
- Champignons of andere paddestoelen;
- Groot stuk gemberwortel;
- 2 rawits, 2 chilipepers;
- 6 knoflookuien;
- Gemalen komijnzaad;
- 3 uien;
- witte sojasaus;
- donkere sojasaus;
- Gula Djawa (vloeibare palmsuiker)

Ik heb nog nooit zompige champignons of slijmerigheid afgeleverd, ik bak de champignons eerst krokant voordat ik de rest kort bak. Het water moet wel zijn verdampt uit de ingrediënten. Als laatste voeg ik altijd de sauzen toe, omdat deze anders aan kunnen branden.

Ik zet de tagliatelle of spaghetti voor dit gerecht op in gekookt water met zout en een paar druppels sojasaus. Dit voegt smaak toe, zonder dat bouillonblokken nodig zijn (die bestaan alleen maar uit bindmiddelen en smaakstoffen en nog geen 0,4% rund of groenten!).











3. Pasta
Als er echt weinig ingrediënten zijn te krijgen, kan ik altijd nog een pasta maken. Dat heb ik gedaan toen ik nergens aan een gemberwortel kon komen.

Ingrediënten
- Basilicumplant;
- Oregano (indien niet als plant: gedroogd en gemalen);
- Kalamata-olijven;
- 6 knoflookuien;
- Bio-tomaten, gepeld;
- 4 chilipepers of 3 rawits









Variaties:

- Pasta met bleekselderij en winterwortel;
- Mihoen met opak pedis;
- Chili met ananasschijven......