vrijdag 15 december 2023

Mijn anti-trombotische COVID-/SARS-regime: de (laagdrempelige) medische aanpak

Voor het eerst in 4 jaar ben ik besmet met SARS-CoV-2. Omdat ik het hele weekend voorafgaand aan de eerste symptomen aanvallen van systemische koorts had (dat heb ik al vanaf jonge leeftijd, de aanvallen zijn van gonadale aard), had ik aanvankelijk niet door dat ik COVID onder de leden had. De koorts kwam echter in de nacht en hield aan. 

Zolang koorts houdbaar is, bestrijd ik deze niet. Het is een nuttig mechanisme van het lichaam om pathogenen te bestrijden.

Ik ben niet ziek geweest van SARS; het enige vervelende was een schrijnende huid. Die huidirritatie maakte dat ik op de eerste dag niet in staat was om tests in huis te halen. Op dag twee was ik mijn smaak even kwijt. Alles smaakte naar rubber. Ik had als bedankje van iemand een feestelijke editie van Merci ontvangen in mijn brievenbus, die kwam net op tijd want chocola was het enige dat ik kon proeven!

Hoewel ík niet ziek ben van de SARS-besmetting, test ik wel omdat ik afspraken heb met anderen. Ik ben loeisterk, maar ik kan niet van anderen verwachten dat zij geen last zullen hebben van SARS. Je zult maar immunogecompromitteerd zijn, een afwijking aan de TLR-7 hebben of Post-Acute SARS ontwikkelen, dan is het perspectief dramatisch. Ik ben nog steeds zo viraal als wat (vals-positieven komen niet voor bij Nextcladers, bij mij reageert de pcr bovendien al na enkele seconden met een duidelijke positieve uitslag).

Ik waarschuw mensen vooraf en als ik bij iemand naar binnen ga, zeg ik dat ik een FFP2 gebruik. Anders dan op internet het geval lijkt, maak ik in het echte leven niet mee dat iemand zegt "Het maakt mij niet uit of ik besmet word". Ik word juist bedankt. Het is puur een onintelligente internetfantasie van mensen dat zij zich bewust willen blootstellen aan SARS, zoals altijd stroken die zolderkamerverzinselen en stoere toetsenbordpraat niet met de realiteit.

Omdat ik weet wat SARS vermag, namelijk dat SARS endotheliopathie, mitochondriopathie en trombose veroorzaakt én omdat ik academicus ben, zou het niet slechts nalatig, maar misdadig zijn als ik "wetende dat" géén melding maak. We leven in een maatschappij waarin vrijheid niet absoluut is, integendeel, waar burgers horizontale grondwettelijke verplichtingen jegens elkaar hebben: een ander heeft recht op waarborging van diens veiligheid en gezondheid. Dat is niet om te deugen of braaf te zijn; het is voorwaardelijk opzet op fysieke schade als ik een ander op zou schepen met SARS.

Ik oordeel niet voor een ander, mensen kunnen verkeerd begrijpend lezen en hier iets zien wat er niet staat. Hier staat heel letterlijk dat ík weet wat de consequenties zijn en dat ik in mijn wetenschap verplicht ben daarnaar te handelen. Dat is geen moreel gedrag/deugdethiek.

SARS-regime: de laagdrempelige medische aanpak
COVID/SARS is géén luchtwegvirus, maar sinds 2003 een internationaal bekend trombosevirus. De trombotische aard maakt dat COVID met een anti-trombotisch regime moet worden behandeld. Het liefst zo vroeg mogelijk. Om de kans op Long COVID zoveel mogelijk te beperken, moet minimaal 6 weken een antistollingsmiddel worden gebruikt. Ik kies hierbij voor Aspirine. Voor de mensen die tolerant zijn voor Aspirine, is dit een laagdrempelig middel.

Middelen:
- Aspirine, 100 mg;
- Acetylcysteïne/Fluimucil, bruistabletten en drank;
- Otrivin monodose natriumchloridespoeling;
- Spoelmiddel met 0,05% chloorhexidine;
- Ananas (echte ananas = bromelaïne);
- Rawitpepers, knoflook, gember

Omdat COVID/SARS een trombosevirus is, ben ik direct begonnen met een onderhoudsdosis Acetylsalicylzuur (100 mg. Aspirine). Aspirine in de lage dosis van 100 mg per dag helpt bloedplaatjesaggregatie en trombose tegen te gaan en werkt ook ontstekingsremmend. Aspirine is een beproefd middel in cardiologische noodsituaties, vanwege de bloedverdunnende werking.

Let op: ik hoor dat mensen zeggen dat paracetamol in de volksmond Aspirine wordt genoemd. De volksmond is zoals altijd slecht en schadelijk, want paracetamol heeft niets met acetylsalicyl te maken, is geen ontstekingsremmer en heeft ook geen bloedverdunnende werking.

Minimaal 6 weken vanaf de eerste dag gebruik ik dagelijks 100 mg. Aspirine.
De eerste dagen vond ik het prettig om ananas te eten. In de medische zorg wordt ook ananas gebruikt om een droge keel en mond te voorkomen. Ik heb de eerste dagen 's nachts een stuk ananas (de echte, niet uit blik!) gepakt. Het is voor het tandglazuur niet aan te bevelen om dit lange tijd vol te houden. Het is op langere termijn beter om overdag ananas te eten of deze te verwerken.

Hoewel het onomstotelijke bewijs daarvoor nog moet worden geleverd, zijn er sterke vermoedens dat bromelaïne uit echte ananas een ontstekingsremmende werking heeft (het remt COX-2 en Prostaglandin E2, twee ontstekingsfactoren die bij COVID zijn betrokken). Bovendien heeft bromelaïne zeer waarschijnlijk anti-trombotische en anti-coagulante eigenschappen (Beneficial properties of Bromelain, MDPI Nutrients 2021, 13(12)).

Ik eet vaak ananas en ik kook uitsluitend gerechten met veel rawits/chilipepers, knoflook en gember. Ik ben dan ook direct weer zo gaan koken op dag 2 van mijn symptomen. Scherp eten helpt heel goed om de slijmvliezen vrij te houden en een verstopte neus te voorkomen.