zaterdag 16 maart 2024

[ Culinair ] Enchilada's tegen anemie!

Ik ben er op dit moment slecht aan toe. Waar ik drie weken geleden dagelijks nog 6 trappen op kon rennen zonder problemen, is boodschappen doen nu al een zware last. Ik heb het geprobeerd, ik kwam na een stom stukje lopen thuis met een pols van 160 bpm. In de ochtend. Ik ben normaal ontzettend druk en heb geen moeite met zo 10 kilometer heen en weer (snel)lopen.

Voor degenen die het niet weten: ik heb episodes van POTS (posturaal tachycardiesyndroom). In 2018, 2021 en eind 2022 heb ik ook episodes van POTS gehad. Sinds 2009 ben ik bekend met hormonale tachycardie, maar artsen hebben me nog nooit behandeld aan de oorzaak van de tachycardie. Zo ben ik van cardioloog naar cardioloog en naar de gynaecoloog geslingerd. De endocrinoloog weigerde vanwege de bezuinigingen om onderzoek te doen.

Zodoende ben ik al 15 jaar onnodig onbehandeld. Het zou zo simpel zijn: hormonaal onderzoek, waaronder onderzoek naar niveaus van cortisol en een hyperadrenerge staat, zouden zo uitsluitsel kunnen geven. Maar dat krijg ik maar niet gedaan. In plaats daarvan is het aanrotzooien met ad hoc voorgeschreven zware betablockers, die averechts werken bij mij.

Ik weet vrijwel zeker dat de oorzaak hormonaal is, want ik heb iedere tachycardie tijdens een bloeding of een ovulatie gehad. Mijn ovulaties zijn altijd heftig, ik heb er koortsstuipen, bloedverlies, misselijkheid en problemen met plassen bij. 

Daar komt nu bloedarmoede bij. Ik ben niet meer in staat om voldoende ijzer uit de voeding op te nemen. Dat kan verklaren waarom ik kortademig ben, instabiel ben, de hele dag geplaagd word door tachycardieën en moeite heb met vooruitkomen. Ik krijg nu ferro toegediend, maar er staat niet in de bijsluiter hoe de absorptie van het ijzer moet worden bevorderd. Er staat slechts "Niet met eten innemen". 

Dat gaat waarschijnlijk niet werken. Ik heb mijn leven al voor een deel omgegooid; ik ben al drie weken geleden gestopt met koffie en specerijen. Specerijen en wortels zoals kurkuma, blokkeren de ijzeropname uit tabletten en voeding. Ook zuivel remt de ijzeropname. Het moeilijkst is dat flavonolen (uit fruitthee, de meeste soorten fruit en tomaten) nu ook moeten worden vermeden. 

Een leven zonder smaak! Ik moet met alles stoppen dat bij me hoort. Ik maakte deze week wel enchilada's, maar ik eet ze met mate. De (zelfgemaakte) cajun heb ik nu ook met mate toegevoegd. 

Ingrediënten
Rode paprika's;
Uien;
Knoflook;
Gember, geraspt;
Rawits (kleine rode pepers);
Maïs

Specerijen voor de cajun
Gemalen oregano;
Chilipoeder;
Knoflookpoeder;
Gemalen komijn;
Zwarte peper;
Piment, gemalen;
Gemalen tijm;
Gerookt paprikapoeder







Ik heb de uien, knoflook, paprika's en gember gebakken, met toevoeging van de cajun-specerijen. Gedroogde oregano en tijm zijn de typische smaakmakers van cajun. Als laatste heb ik de maïskorrels toegevoegd.

Enchilada's kunnen met geruld gehakt worden opgediend, met kip, met sardines, of zonder vlees. Ik serveer de enchilada's soms met zelfgemaakte guacamole, van gevijzelde avocado met limoen, knoflook, peper, rode peper en ui. 



Alles voor de gaucamole