zondag 6 augustus 2023

Slopen met kijkers, Deel III [ Banken slopen ]

In eerste instantie begon ik uit pure noodzaak met het slopen van de Leoluxen. Ik kon de banken niet af laten voeren omdat metalen onderdelen niet mochten worden aangeboden. Ik zou het ook zonde hebben gevonden om 27 euro per bank te moeten dokken, terwijl ik aan het begin van 2023 al 700 euro aan afvalheffingen kwijt was. De Leolux-banken waren ook te slecht van kwaliteit om ze tweedehands weg te doen: in het eerste jaar waren de poten al afgebroken en het leer van het nieuwste exemplaar was binnen een paar jaar volledig gebarsten zonder dat er iemand op had gezeten.

Ik had het leuk gevonden als de banken de moeite waren geweest om ze eigenhandig (!) te herstofferen, maar het frame van de Leolux-banken voelde instabiel, alsof het ieder moment in kon storten. Jammer, want ik zou graag mijn eigen meubelen restaureren.

Er zat niets anders op dan de banken te de-assembleren, om ze in kleine stukjes te hakken en ze zo in de ondergrondse container te krijgen.

1. Het begin: gereedschap kiezen: een hawkbill/felt knive voor het verwijderen van bekleding
Ik heb er lang over gedaan om zonder ervaring het juiste mes uit te zoeken om de bekleding mee te verwijderen. Het leer werd door Leolux geadverteerd als full-grain of volnerfs rundleder, een dikke kwaliteit huid. Daar had ik een sterk mes voor nodig, dacht ik. Na zoeken op jachtmessen en zakmessen kwam ik uit op een spotgoedkoop mesje voor meubelbewerkers: de felt knive, een hawkbill.

Uitpakparty. Tijdens het uitpakken begon de zon fel te schijnen, wat deze merkwaardige plaatjes opleverde


Dit mesje heet "Deer Slasher". Hier is geen Bambi mee geslasht, maar een bank

2. De bekleding en vulling verwijderen

De hawkbill was zo scherp, dat ik binnen een kwartier alle leren bekleding en zelfs de vulling van de bank had verwijderd zonder kracht te zetten! Door deze meevaller heb ik de bank direct tot op het frame kunnen ontleden. Het schuim kon zo los worden getrokken, omdat het schuim slechts op enkele plekken was gelijmd.


Het frame van deze "designerbank" is van karton en verlijmde houtpulp


De rode sporen zijn lijmresten. Gek genoeg is de jutezak waarmee het onderstel bij elkaar werd gehouden, het stevigste onderdeel van de bank

Lekker snel ontleed. De "cake-achtige" schuimlaag kon ik zo lostrekken.

3. Het frame

De Leolux-dealer verkocht deze bank als "eikenhouten" frame. Ik zag er daardoor wel tegenop om aan het zagen te moeten beginnen. Gelukkig bleek het frame volledig van geperste houtpulp met verlijmd karton te zijn. Werkelijk de hele bank hing aan elkaar van karton met nietjes, stukjes papier, triplex latjes en op elkaar gelijmde platen van houtpulp.

Dat was maar goed ook, want de enige zaag die ik kon bestellen (ik heb geen bouwmarkt in mijn buurt) had een fijne vertanding. 




Een bank is een verzameling triplex, karton en houtpulp

Ik werd door mijn visite uitgelachen. Hij had me zien zagen met ovenwanten aan. Ik zit altijd onder de blaren als ik ook maar iets beetpak, dus ik moest iets verzinnen voor een stevige grip zonder wrijving


Dit is de leuning van de bank. Het is verlijmd papier.



4. Impasse door vervelende hoeken: op z'n Japans zagen biedt uitkomst!
Toen kon ik niet bij enkele vervelende hoeken met mijn Bahco-zaag. Ik kwam tegen de spiralen aan terwijl ik de middelste balk van de bank probeerde door te krijgen en het laatste stuk leuning kreeg ik niet weg. Ik kwam er ineens op om een Japanse zaag/trekzaag en breekijzer te bestellen.

Japanse messen zijn mijn favoriete tools, daar komt de Japanse zaag bij. Er hoeft geen druk op de Japanse zaag te worden gezet, waardoor het lang uit te houden is om ermee te zagen. Met het breekijzer heb ik de latten van de bank ontwricht.





De tuintafel heb ik gelijk in stukken gebroken met het breekijzer. Er zat houtrot in, wat het voor wespen aantrekkelijk zou maken om het hout te komen halen om er pulp van te kauwen voor nesten. Die kunnen we niet hebben in een drukke buurt.

5. Afronden: de resten in kleine stukken zagen
Dankzij de Japanse zaag kreeg ik eindelijk de middelste balk van het frame door!
Dat was het einde van de impasse, omdat met het breken van de balk gelijk de hele bank in elkaar stortte. Wat overbleef was een verzameling karton.


"Leolux: complete set, 7000 euro"




De spiralen waren aan het frame vastgebonden met postelastieken. Die waren gesprongen, waardoor de spiralen los hingen.

's avonds doorgaan met slopen.

Couch Demolition Day


6. Een merkwaardig verschil
In de week na het in stukjes in de container afvoeren van de eerste gesloopte bank, heb ik de andere bank op dezelfde wijze gesloopt.

Bank 1 was eerder aangeschaft dan bank 2, maar beide waren van hetzelfde model van Leolux. Het merkwaardige is dat bank 1 veel beter van kwaliteit was dan bank 2. Waar ik van de nauwelijks gebruikte bank 2 al het leer weg heb moeten gooien omdat het leer flinterdun en daardoor gecrackt was, had het leer van bank 1 nog geen enkele beschadiging! Het leer van bank 1 was daadwerkelijk full-grain, terwijl bank 2 wel van een gesplitte oppervlaktehuid leek. Het frame van bank 1 was niet goed, maar zat wel steviger in elkaar.

Van bank 1 heb ik alle stukken leer uitgesneden en bewaard om er o.a. een foedraal van te kunnen maken voor het opbergen van de messen en zagen. Ik gooi natuurproducten zoals leer die goed zijn van kwaliteit, nooit weg.

Ik heb het leer met gekookt water en leerzeep gewassen. Het gekookte water heeft het leer níet bleker gemaakt. Na het wassen heb ik de huiden buiten laten drogen en ze ingesmeerd met Rapide.