dinsdag 22 augustus 2023

[ Culinair ] Pastastilleven [+ Recepten met zeekraal, mie en rigatoni/pipe rigate All' Arrabiatta ]

De dagen worden weer korter. De schemering is perfect voor een stilleven met mijn pas geleverde ingrediënten die ik van een boerderij uit Zeeland heb. 

Het liefst zou ik alles tegelijk opeten. Ik heb één recept voor twee verschillende gerechten gebruikt. De mix voor de mie heb ik gebruikt voor bij de zeekraal.

Ik proefde zeekraal voor het eerst in een supermarkt op Schouwen-Duiveland. Echt goede zeekraal is zilt, niet knetterzout en hoort niet naar gras te smaken. Als de zeekraal naar gras smaakt, is de kwaliteit minder óf loopt het zeekraalseizoen op z'n einde.

Zeekraal kan worden opgediend met aardappel(puree), of zo worden gegeten. Ik heb de zeekraal kort verhit met een paar tenen knoflook en olijfolie; vervolgens heb ik de kraal opgediend met de saus van de mie.

Eén recept, twee gerechten: mie én zeekraal

Ingrediënten
- Komijnzaad, gemalen;
- Echte kurkuma (van de wortel, geraspt);
- Chilipoeder;
- Zwarte peper

- Rawitpepers (bird's eye pepper);
- 3 paarse uien;
- groot stuk gember, geraspt of in fijne stukjes gesneden (mits de gemberwortel jong is!);
- 1 bol knoflook, in kleine stukjes of geknepen;
- Paprika's, tricolore;
- Champignons

- Lichte soja;
- Donkere soja

Ik had eigenlijk andere paddenstoelen willen kopen dan champignons, maar die waren niet verkrijgbaar. Ik heb daarom de witte champignons besteld. Ze waren helder wit bij aflevering, ik heb ze gelijk verwerkt. Er kwam niet veel water van de champignons af, dus het werkte lekker snel met het bakken.












Pasta: rigatoni is geschikt voor stevige saus



Zeekraal, opgediend met wat saus van de mie en extra knoflook

Rigatoni/pipe rigate All' Arrabiatta

Ingrediënten
Kalamata;
3 kleine rode chilipepers, eventueel rawits;
Zwarte peper, gemalen;
Tijm, alleen de blaadjes;
Oregano (indien niet als plant verkrijgbaar, een theelepel gemalen oregano);
Basilicum;
1 bol knoflook;
Tomaten, biologisch, in blokken;
1 biologische citroenschil

Deze saus maakte ik ooit uit improvisatie en omdat ik voor het gemak ging. Ik maak de Arrabiattasaus nu ook als ik heel snel klaar wil zijn. Meer dan de knoflook pellen en fijnsnijden of knijpen en de rode pepers in fijne stukjes snijden is het niet. Er kan ui door de saus om er meer "vulling" aan te geven, maar de smaakmakers zijn de kruiden en knoflook met de kalamata-olijven.