zaterdag 5 augustus 2023

Slopen met kijkers, deel II [De Inventarisatie]

Waar ik in de eerste week (Deel I) de boeken en de inhoud van mijn eigen kledingkast bijeenbracht voor de inventarisatie van weg te geven of weg te gooien spullen, deed ik dat daarna met de inboedel. 

De inboedel, alles op één plek bij elkaar gebracht

Mijn vader was een liefhebber van strak & modern. Ik ben het tegenovergestelde. Ik háát een strak en modern interieur, omdat design onpersoonlijk en niet karakteristiek is. Strakke lijnen vind ik fantasieloos en kil. De Pastoe-kast (Amsterdammer) en de Forbo-vloer zijn door mijn vader gekocht, evenals de Leolux-banken die vanaf het jaar van aanschaf al grote gebreken vertoonden.

De Pastoe-kast en banken moesten aldus als eerste worden gesloopt. Omdat er hier géén grofvuildagen zijn, metalen onderdelen niet mogen worden aangeboden en het af laten voeren van een tafeltje al 27 euro kost in mijn gemeente, zat er niets anders op dan de banken zo klein te maken dat de onderdelen in de container konden. Het heeft me verbaasde blikken opgeleverd dat het me gelukt is om twee Leoluxen in mootjes te hakken en te zagen. Gelukkig bleken de Leoluxen uit karton, stukjes verlijmd papier, triplex en geperste houtpulp te bestaan. 

Mijn inboedel: de charme van echte vintage (géén brocante, want dat is fabriekstroep!)
Op de banken, de kast en de vloer na is alle inboedel in het huis waarin mijn moeder en ik woonden, door mij aangeschaft. Ik heb de vintage meubelen, die afkomstig zijn uit boerderijen, landhuizen en uit de Mediterrane landbouw, gekocht via Het Jagershuis en tweedehands. Ik doe niet aan marktplaats, maar sites voor de liefhebber zoals Catawiki, 't Achterhuis en Hoogehuys gebruik ik wel. Ik doe niet aan trends en ben "ouderwets"; ik ga voor authentiek en alleen voor echte materialen, zoals hout, katoen en wol. Die MDF-meubelen uit de moderne tijd wilde ik dus zo snel mogelijk in elkaar hakken.

Spelen met licht. De Matryoshka's komen uit Oekraïne, waar ze al decennia worden gesneden. Deze poppen hebben met onze afkomst te maken

De notarislamp is een budgetmodel; omdat dit huis permanent kortsluiting en vonkschade geeft, koop ik geen kostbare verlichting en apparatuur. Mijn eigen kamer heeft al 20 jaar geen werkende stroompunten en de lichtknoppen hebben nooit gewerkt. De verhuurder heeft de circuitgebreken nog steeds niet opgelost

De planten
We hebben als binnenplanten gehad:
- Fatsia Spiderwebs,
- Alocasia zebrina,
- Anthurium Champion,
- Begonia Maculata,
- Spatiphyllum,
- Phlebodia Blue Star,
- Citrusboompje en een olijfboompje

Ze vertoonden bijna allemaal bruine randen. Ik heb alle planten behandeld volgens de instructies, toch gingen de meeste kamerplanten ten onder. Eerder dit jaar realiseerde ik me pas wat er aan de hand was. De bruine randen kwamen door schimmelaantasting. Door de slechte staat van deze woning (de muren zijn van kalkblokken en met een teveel aan water aangelengd cement gebouwd en niet geïsoleerd) kost het van de winter veel moeite om de binnentemperatuur op 15 graden C te krijgen. Daardoor heeft deze woning veel (zwarte) schimmel, al sinds de oplevering van het huis.

Er zat niets anders op dan de half vergane Phlebodia "Sad Stars" te verwijderen.

Woonkameroerwoud



Phlebodium "Sad Star"



Spelen met interieur
Ik verander graag de indeling van het interieur. Dat komt goed uit tijdens het slopen en opruimen. Omdat ik ook tijdens het slopen van meubelen geen zin heb om er ongezellig bij te zitten, doe ik wel iets aan de opstelling. Mijn stamtafel is het belangrijkste onderdeel van het interieur. Daar moeten gasten kunnen zitten zonder zich in allerlei bochten te wringen.


















De kloostertafel
Ik wil 'm helemaal niet kwijt, maar ik moet zoveel mogelijk inboedel wegdoen omdat ik gedwongen word om te verhuizen. Via alle mogelijke kanalen heb ik 'm aangeboden, maar er was niemand die interesse had. Ik ga deze tafel echt niet aan de kringloop geven, dat vind ik zo ondankbaar. Voor mij was het snel besloten om hem zelf te houden.



Vreten!
Tussendoor heb ik natuurlijk eten gemaakt. Ik kook in het weekend vaak twee gerechten tegelijk. Ik zet twee pannen op en maak dan bijvoorbeeld saus voor de fusilli en een tajine, of een miegerecht en nassi.