Misschien hebt u het eens meegemaakt of gezien: een website of app voor tweedehandsartikelen wijst u er in de voorwaarden op, dat u géén recht hebt om uw online aankoop terug te sturen binnen de wettelijke bedenktijd. Een app voor tweedehandskleding die onder ieder product de opmerking plaats dat "Het herroepingsrecht van artikel 6:230o BW en het wettelijke conformiteitsrecht van art. 7:17 e.v. BW niet van toepassing zijn, maar dat de consument wordt beschermd door een speciale kopersbescherming!" maakt het helemaal te bont.
Een dergelijke verkoopsite handelt in strijd met de wet en doet het voorkomen alsof het herroepingsrecht en het recht op deugdelijke producten, een vorm van service zouden zijn.
Het deugdelijkheidsvereiste geldt voor alle aankopen (het conformiteitvereiste heeft niets te maken met de termijn voor "bedenktijd")
Een afgeleverde zaak dient aan de overeenkomst te beantwoorden (art.
7:17 e.v.
BW). De consument heeft een onderzoeksplicht ten aanzien van het
product. Dit
betekent, dat de consument het product eerst dient te testen, alvorens
het
product te aanvaarden. Het wettelijke conformiteitsvereiste (art. 7:17 BW, in het geval van consumentenkoop art. 7:18 lid 2 BW), ook wel deugdelijkheidsvereiste genoemd, kan niet worden uitgesloten door een verkoper. Het recht om een product te retourneren geldt standaard in het geval van koopovereenkomsten die buiten een fysieke winkel ("stenen winkel") zijn gesloten. Dit omdat u het product slechts na ontvangst kunt onderzoeken. Ook al hoeft u een ondeugdelijk (niet naar behoren werkend product) niet binnen de retourtermijn van 14 dagen terug te sturen, u kunt in geval van online aankopen wel gebruik maken van het herroepingsrecht om zonder opgaaf van reden het product terug te leveren aan de verkoper. Uiteraard is het wel zo netjes om het gebrek te melden.
Het conformiteitsvereiste/deugdelijkheidsvereiste geldt niet alleen voor álle aankopen, ook kan de verkoper u niet wijsmaken dat de plicht om een deugdelijk product af te leveren, onder de bedenktijd/herroepingsrecht/recht van retour/recht om het product in te ruilen valt. Ik leg dit uit aan de hand van het volgende. Stel, u koopt in een stenen winkel een grasmaaier, die na het uitpakken niet blijkt te werken. Het product is ondeugdelijk. U hebt zonder meer recht op een vervangend product, reparatie of uw geld terug. De verkoper stuurt het ondeugdelijke product terug naar de fabrikant. De verkoper kan niet aankomen met het smoesje dat "u het ondeugdelijke product niet kunt ruilen". Een kapot product ruilt u niet in, u dient uw geld of een vervangend product terug te krijgen omdat de verkoper niet aan de prestatie voldoet. Hebt u de grasmaaier via internet besteld, dan kan de verkoper u ook niet vertellen dat "het product binnen de bedenktijd van 14 dagen moet worden teruggestuurd", omdat een product volgens de wet minstens 6 maanden aan de conformiteitseisen dient te voldoen. Voor een grasmaaier die binnen twee maanden kapot gaat, dient u dus ook uw geld terug te krijgen of een vervangend product te ontvangen.
Dus: een product dient aan de wettelijke conformiteitseisen te voldoen. Het conformiteitsvereiste heeft niets te maken met ruil/bedenktijd/herroepingsrecht. Ook is het wettelijk conformiteitsvereiste géén kwestie van aanvullende garantie of service van het bedrijf. Het is geen gunst, het is een minimumplicht van de verkoper om een deugdelijk product af te leveren.
Wat u mag doen met het product, voordat u het retour stuurt: inspectie van het product
Het product mag uit de verpakking worden gehaald en
worden geïnspecteerd op de werking. Een
bepaling van de verkoper, dat de consument het artikel niet kan
terugbrengen
indien het product is getest, is in strijd met de wettelijke bepalingen
voor
consumentenkoop (art. 6:234 BW). Een beding dat de rechten van de
consument op deze wijze inperkt, is opgenomen in de zwarte lijst (art. 6:234 BW).
De verkoper op afstand is verplicht u te wijzen op het recht van ontbinding van de koopovereenkomst
U kunt gebruikmaken van art. 6:230o BW (recht op ontbinding van
de overeenkomst binnen 14 dagen) om het artikel binnen de termijn van
het "recht van retour" terug te leveren aan de verkoper (zie ook: https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/index_en.htm#country). De verkoper die zijn waar buiten een fysieke winkel verkoopt, dus op straat,
via colportage of via internet, dient de consument erop te wijzen dat deze 14
dagen recht heeft op ontbinding van de overeenkomst. De consument mag zonder
opgaaf van reden de overeenkomst ontbinden (art. 6:230o lid 1 BW). Vanaf de dag
waarop de consument het product heeft ontvangen, geldt deze termijn voor
ontbinding (art. 6:230o lid 1 sub b onder 1 BW). De verkoper dient de consument
informatie te verstrekken over het recht op ontbinding van de overeenkomst en
over de identiteit van de verkoper (art. 6:230m BW). De verkoper is verplicht
het formulier voor ontbinding van de koopovereenkomst aan te bieden aan de
consument, ook als deze een andere modaliteit voor ontbinding kiest. Voldoet de
verkoper niet aan deze wettelijke plichten, dan wordt de bedenktijd van 14
dagen verlengd tot een jaar bedenktijd (art. 6:230o lid 2 BW).
Wanneer mag u de koopovereenkomst niet ontbinden? De wet geeft een
limitatief aantal gevallen aan waarin u geen recht hebt op ontbinding van de
overeenkomst!
Slechts in een beperkt aantal, in de wet opgesomde gevallen kunt u de
overeenkomst niet ontbinden. Om praktische redenen heeft de wetgever het
ontbinden van overeenkomsten tot levering van bederfelijke waar (stelt u zich
het in een envelop retour sturen van vis, eieren of een kilo gehakt
voor), alcoholische dranken, zaken die onherroepelijk vermengd raken (graan in
een silo die al deels gevuld was), producten die geheel in opdracht van de
consument zijn vervaardigd, financiële producten (effecten) en
audio-/video-opnamen en programmeerapparatuur met verbroken verzegeling aan
banden willen leggen (art. 6:230p BW).
Meld onrechtmatige beperkingen van het recht op ontbinding van de overeenkomst aan de ACM
Bedient
de verkoper zich van juridisch niet toelaatbare handelspraktijken door
voor te wenden dat het recht op ontbinding van de overeenkomst binnen 14
dagen
níet van toepassing is? Verbindt de verkoper aan het recht op ontbinding
van de
overeenkomst, de voorwaarde dat het product niet mag worden onderzocht
op de
werking? U kunt dergelijke handelspraktijken melden bij de Autoriteit
Consument
& Markt. Ook kunt u, vergezeld van de brief tot ontbinding van de
koopovereenkomst, een mededeling doen bij de overkoepelende organisatie
waar
de verkoper een samenwerkingsverband mee is aangegaan. Zij kunnen de
verkoper
een berisping geven en de mogelijkheid bieden tot correctie van de
handelswijzen. De ACM kan ook boetes opleggen aan de verkoper die het
recht van de consument om art. 6:230o BW uit te oefenen beperkt,
misleidende
informatie verstrekt en weigert om terug te betalen bij ontbinding van
de
overeenkomst (Rb. Rotterdam, 21 september 2016,
ECLI:NL:RBROT:2016:7231).
Concluderend
Een website/app voor tweedehands artikelen mag niet de voorwaarde stellen, dat u een tweedehands product niet retour mag zenden. Ook mag de verkoper op afstand níet beweren, dat het wettelijk conformiteitsvereiste (deugdelijkheid van het product) niet van toepassing is op tweedehands artikelen. Als de verkoper/app/website in de voorwaarden stelt dat u slechts bij wijze van service het artikel retour kunt zenden of dat de deugdelijkheid van het product een kwestie van service van de zaak is, is dit een valse voorstelling van zaken! U kunt dit bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) melden en de verkoopsite een bericht sturen dat een uitsluiting van het consumentenrecht onwettig is en dus toepassing mist. U kunt de app of verkoopsite ook links laten liggen- en niet proberen om er iets te kopen.