vrijdag 14 juni 2024

Ik werd uit ons huis getrapt na de dood van mijn moeder en anderhalf jaar lang geschoffeerd door de verhuurder. Dit is mijn verslag, van de sloop tot aan de vereffening.

Op de eerste werkdag na de dood van mijn moeder kreeg ik van de verhuurder een brief: "Gecondoleerd met dit verlies, u moet de woning uit want u bent natuurlijk geen gezin meer". 

Er was geen zicht op een woning. Sterker nog, ik stond al bijna 10 jaar ingeschreven voor een woning en kwam nooit in aanmerking. Ik heb de verhuurder van onze woning meerdere malen het voorstel tot woningruil met gezinnen uit mijn omgeving gedaan en zelfs voorgesteld om een gezin in mijn woning te plaatsen dat nu, bijna anderhalf jaar later, nog steeds bij iemand op zolder inwoont. De verhuurder wees alle voorstellen zonder motivering af.

Het werd mij duidelijk dat ik níet uit de woning zou worden gezet omdat ik niet meer passend zou wonen (met twee kamers en een woonkamer), maar dat de verhuurder renovaties wilde doorvoeren om de huurprijs met nog eens 150 euro te verhogen. In de handleiding van Bruynzeel, die ik op internet vond, zag ik dat aan verhuurders wordt geadviseerd om luxe keukens met extra brede aanrechtbladen en meerdere kastjes ónder het aanrecht in te bouwen. Verhuurders kunnen zo huurpunten sprokkelen voor het opdrijven van de huur.

De verhuurder wilde mij er dus uit zetten om deze luxerenovatie uit te kunnen voeren. Dat "Passend wonen" is een slap excuus om nabestaanden uit de woning te jagen. Zelfs ouderen worden met "doorstromen" verleid, zodat verhuurders de woning na hun vertrek duurder kunnen verhuren. Geld is altijd het motief!

Vóór de dood van mijn moeder was ik een procedure begonnen om het medehuurderschap te krijgen. Toen mijn moeder in de palliatieve unit kwam, moest ik de gerechtelijke procedure staken om intensief te gaan zorgen. Na de dood van mijn moeder had de verhuurder mij de huurovereenkomst horen te verschaffen, maar deze weigerde. Het probleem was dat de afgifte van een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd, afhankelijk was van het akkoord door de verhuurder. Die dient namelijk de Huisvestingsvergunning aan te vragen. Zonder Huisvestingsvergunning bestaat in mijn regio géén recht op overname van een overeenkomst.

Ik ben direct begonnen met de sloop van meubelen die ik niet mee kon nemen. Ik heb geklust om de woning in de staat van de aanvang van de huurovereenkomst ("in oorspronkelijke staat", voor zover dat mogelijk is met een schimmelwoning uit de jaren '90) te brengen. Ik heb twee banken en een kast in stukjes gehakt om alles in de ondergrondse containers af te kunnen voeren. Zoals ik ook van vele anderen heb vernomen, zijn "vrienden" er meestal niet als je echt hulp kunt gebruiken. Ik heb wel nieuwe vrienden gemaakt tijdens de sloop en ben door hen geholpen met zware klussen!

Ik heb alles gedaan om de woning netjes op te leveren. Daardoor moest ik in het weekend van 's ochtends vroeg tot 's avonds aan de sloop en in de avonden de boel schilderen (volgens de richtlijn van de verhuurder moesten alle muren wit opgeleverd worden). De tuin heb ik in 3 dagen van voor naar achter uitgegraven. Ik heb de seringen uitgegraven en in stukken gezaagd en de grote houten tuintafel in stukjes in de container weten te krijgen. Ik moest ook betonnen zuilen van 50 kilo naar de container sjouwen. Ik heb het "geluk" dat ik sterk genoeg ben om dat allemaal zelf te kunnen.

De Amsterdammer (Pastoe) voor de sloop van deze kast. Niet mijn smaak. Ik háát modern!

Dweilfluencen! Na iedere sloopronde wilde ik het huis schoon hebben.

Banken slopen met een hawkbill/felt knive. Het is zo lekker om met scherp gereedschap te werken.

Zo ziet de Leolux-collectie eruit als je 'm ontleedt: triplex deluxe!



's avonds schilderen




Opruimen. De babyspullen van mijn moeder en van mij.

Wel één papaver in de tuin! 2023 was een slecht jaar voor de planten.

Alieninvasie in de tuin! Lichtgevende kikker!

Solarverlichting in de tuin: lichtgevende hanen in het blauwe licht

In 2023 deden de azalea, bijenplanten, seringen en alle bloembollen het bijzonder slecht. Ik heb nog nooit zulke miezerige azalea's gehad.

Voorafgaand aan het slopen van de tuin

De tuintafel heb ik met grof geschut in stukken gehakt.

Zo zag de keuken eruit voordat ik onze woning opleverde.

Tussen het slopen door heb ik de muur legergroen geverfd om te kijken hoe het zou staan. Daarna heb ik 'm snel met wit overgeschilderd. Dat groen was geen gezicht!


De tuintafel in planken zagen.

Slopen met ovenwanten aan.

Een echte Middeleeuwse boei

Het bed van mijn moeder. Het meest onterend vond ik het om haar bed te moeten slopen. Er komt bijna niets dichterbij een persoon, dan het bed. Confronterend. Ik heb dat echt uitgesteld tot een paar dagen voordat ik uit het huis zou worden gezet.

Eén van mijn egels. Geef egels kittenbrokken, geen roerei, nat kattenvoer of melk. Ze raken daardoor alleen maar verzwakt!

Het bier dat ik zelf drink (Russian Imperial Stout) heb ik in laten pakken voor de verjaardag van een vriend.

ROTT.Toetje. Een pastry stout.

Painted Black-bier.

Big Belly- Liquid Dessert


De zonsondergang symboliseert de nadagen in mijn huis.





Zo mooi egaal heb ik de woning overgeleverd aan de verhuurder. De inspecteur zou valse kostenposten opmaken, waarin stond dat deze muur was volgeboord met planken!

Tussen het slopen door: Imperial Stout

Iedere avond veranderde mijn huis in een schimmenspel. Dit was na het slopen van de zware Pastoe-kast.

Schaduw van de Monstera Deliciosa

Alle planten zijn doodgegaan. Dat komt doordat ik in een schimmelwoning leefde. Het was van de winter bijna niet warm en droog te krijgen.


De wijnvaten met de frambozen- en bessenstruiken- zonder frambozen en bessen. Op de grond liggen de nocciolo (hazelnootdoppen)

In 2023 hebben de struiken geen enkele bes of framboos opgeleverd. Ter vergelijking: in 2022 hadden we aardbeien, bessen, rode pepers, ananastomaten en frambozen.

De tuin in 2022.


Azalea's en seringen uitgraven en uithakken.

Het zagen van lastige hoeken van de tuintafel met een Japanse zaag.

Ik heb die zwarte pot opgetild en in stukken gegooid. Die 40 kilo was te zwaar en te onhandig om mee te verhuizen.


Fatsia "Spiderwebs". Ook doodgegaan door onze schimmelwoning.

Nocciolo en wijnvaten uit Soest

Pluimvee op solar!













Binnen drie dagen heb ik de hele tuin aan gort geslagen. Dat moest ook wel, want alles was dood door de verpauperde tuin van mijn buurman. De wortels van zijn woekerende tuin bleken al mijn planten en bomen de vernieling in te hebben geholpen.

De hibiscus ging ten onder aan de luis.