woensdag 1 maart 2023

Mijn profiel

Een rol als woordvoerder en probleemoplosser is een functie die helemaal bij mij past! Ik weet goed in te schatten welke verbeteringen moeten worden doorgevoerd en ga er direct mee aan de slag als ik iets constateer. Niemand heeft er iets aan om problemen aan te kaarten; dan gebeurt er namelijk vervolgens niets.

Ik ben bovendien (fysiek) actief ingesteld en praktisch. Toen ik op mijn zestiende klaar was met school, ben ik gevraagd als invaller in de verpleging. Na een korte inwerkperiode van één dag, had ik het werk voldoende in de vingers om zelfstandig mensen te wassen, naar het toilet te helpen, te helpen met aankleden en overige ADL-handelingen en om de actieve en passieve tillift veilig te gebruiken. Ik heb samen met een collega op een afdeling van 30 mensen gestaan. Als ik zeg dat ik mijn hand niet omdraai voor een dergelijke "praktijkgerichte" functie, dan krijg ik verbaasde reacties, omdat interesse in praktische beroepen niet verwacht wordt van academici. Waarom niet? Ik ben graag bezig. Een juridische brief/vordering inclusief onderbouwing van het juridische betoog opstellen, kost me hooguit een uur.

Ik heb zoveel interesses en vaardigheden dat ik me nooit hoef te vervelen. Bankzitten, tv kijken, of iets anders passiefs is niets voor mij. 

Waar ik allemaal voor inzetbaar ben:

- Schrijven (non-fictie: schrijven over obstakels en absurditeiten in het dagelijks leven, kluchten en anekdotes vertellen in geschreven tekst);
- Vertalen (Cyrillische teksten omzetten naar Nederlands, Russische en Oekraïense teksten fonetisch vertalen en Nederlands vertalen naar Slavische talen);
- Ontwerpen en tekenen met traditionele materialen (grafiet en papier);
- Koken: culinaire gerechten bedenken, ze uitwerken en recepten presenteren;
- Wetenschappelijke reviews schrijven
- Een huis inrichten met de juiste kleurtonen en belichting;
- Juridische vorderingen en pleitnota's schrijven; juridische onderzoeken schrijven en uitvoeren, annotaties bij vonnissen en arresten plaatsen.

Schrijven
Ik schrijf zoals ik denk en converseer. Ik schrijf zonder zelfcensuur, vanuit mijn gevoel en intuïtie. Mensen die me ontmoeten, bijvoorbeeld tijdens een sollicitatie, zeggen dat mijn brieven altijd overeenkomen met hoe ik zélf overkom. Dat is de kunst van schrijven wat je voelt of beleeft. Ik heb nog nooit een schrijfplan gemaakt. Voor mij is dat niet nodig. Ik schrijf op mijn manier: wanneer ik de inspiratie krijg. 

Mijn onderwerpen zijn neuroscience, medische wetenschap in de praktijk, absurditeiten op het gebied van de dagelijkse zaken en juridische kwesties. Sinds 2020 schrijf ik wetenschappelijke reviews over SARS/COVID als trombose-ziekte, met het sinds 2003 bekende Post-Acute SARS/Long COVID Syndroom tot gevolg. Mijn wetenschappelijke reviews heb ik zowel op rechtenblog geplaatst, als op het speciaal daarvoor ingerichte Rechtenblog & Neuroscience.

Vertalen
Hoewel ik van Oost-Slavische afkomst ben, ben ik geheel in de Nederlandse taal opgevoed. Ik heb het Russisch en Oekraïens dus moeten leren, o.a. van een Nederlandse docente (!). Vanwege de stigma's over Oost-Europeanen en door assimilatie hebben wij nooit tot zelden openlijk over onze afkomst gesproken. Op de universiteit was die discriminatie niet aan de orde, de interesse in Slavische talen was groot onder studenten van alle afkomsten en leeftijden.

Ik kan Cyrillische teksten naar het Nederlands vertalen, een fonetische Slavische tekst voor Nederlanders schrijven en Nederlandse woorden in Cyrillische teksten omzetten. Daarvoor gebruik ik Cyrillisch cursief, een handgeschreven alfabet.

Ontwerpen en tekenen
Mensen die mijn tekeningen hebben gezien (ze hangen bij mij thuis op de deur en slingeren door het huis), vragen of ik van plan ben om iets professioneels te doen met tekenen en ontwerpen. Ja, graag.

Koken
Tot ongeveer rond mijn 16e had ik totaal geen interesse in koken. Vanaf dat moment heb ik het mezelf geleerd. Mijn eerste gerechten waren variaties op Indiase curry's en Indonesische gerechten. Naast zelfgemaakte pasta's zijn zelfgemaakte curry's, abrikozentajine's, nasi, mie en randang mijn favoriete gerechten. Ik maakt receptkaarten en voorzie mijn zelfgemaakte recepten van foto's met culinaire "stillevens".