zondag 12 maart 2023

[Culinair] 6 Dagen, 3 Gerechten

Met de ingrediënten voor deze week maak ik
- Nasi;
- Bami;
- Penne met dikke tomatensaus (met chilipepers, kalamata-olijven en champignons);
- Rigatoni met dikke tomatensaus en gesmolten jonge kaas;
- Chili met tortilla's;
- Chili met basmati

Mijn voorjaarsboeket: alle ingrediënten voor de komende week liggen op mijn tuintafel

Vrolijk voorjaar!


Variant 1 Nasi/Variant 2 Bami
* prei;
* ui;
* knoflook;
* tomaten;
* sperziebonen;
* 1 hele kool;
* gember;
* doperwten;
* sereh;
* rawitpepers;
* komijn;
* gula Djawa;
* ketjap manis;
* citroen;
* winterwortel

Kort koken voor het behoud van stevigheid
Ik heb de prei, ui, tomaten, sperziebonen, doperwten, winterwortel, sereh en kool kort gekookt; de groenten moeten niet gaar worden, maar stevig blijven! Ik heb alles kort opgebakken met de pepers, knoflook, gember, citroen, komijn en gula Djawa.

Het geheim van een goede korrel: de rijst wassen, garen in gekookt water en niet roeren voordat het water helemaal is opgenomen!

De basmatirijst heb ik goed gewassen, in een zeef, tot het water helder was. De rijst heb ik op de hoge stand in een bodem van gekookt water uit de waterkoker opgezet. Als het water begint te bubbelen, zet ik de plaat uit en laat ik de rijst doorgaren. Let op: ik roer er pas door als de rijst helemaal is uitgezet en het water in het geheel is opgenomen door de rijst.

Dezelfde basis heb ik gebruikt voor de bami.




Penne met dikke tomatensaus/Rigatoni met dikke tomatensaus en gesmolten jonge kaas
* 2 rode pepers, 1 groene peper
* Halve peterselieplant
* 5 sjalotten
* 1 bol knoflook
* 1 groene paprika
* champignons
* gepelde tomaten
* kalamata-olijven
* penne en rigatoni
* jonge kaas





Ik heb extra scherpe pepers gebruikt. Omdat het een dikke saus is, heb ik een stevige pasta nodig. Rigatoni en penne zijn hiervoor goed geschikt. Ik heb jonge kaas gekozen om op de pasta op te dienen, omdat deze het best smelt en goed draden trekt. 




Snelle Chili met tortilla's/Chili met rijst
* Sjalotten;
* 1 bol knoflook, geperst;
* oranje+gele+rode+groene paprika;
* rode en groene rawitpepers;
* Maïs;
* Bruine bonen