zondag 26 februari 2023

#vrijgezellenvoer [culinair]: Makkelijke mie

Magnetronmaaltijden en thuisbezorgd komen er niet in! Ik maakte deze makkelijke mie, die uiteraard ook geschikt is voor meerdere personen. 

Ingrediënten
- Paarse uien, net;
- 1 bol knoflook;
- Groot stuk gember;
- Paprika's;
- Rawitpepers;
- Champignons

Specerijen voor de saus
- Gemalen komijn;
- Gemalen kaneel;
- Kurkuma;
- Gula Djawa;
- Ketjap manis

Normaal rasp ik de knoflook en de gember en bak ik eerst de champignons uit, voordat ik de rest van het mengsel ga bakken. Omdat ik voor een snelle bereiding ben gegaan, heb ik de gember in fijne reepjes gesneden. Dit lukt alleen als de gember nog jong is. De knoflook heb ik in plakjes gesneden.

Ik heb het mengsel (de uien, gember, knoflook, pepers, paprika's en champignons) eerst op laag vuur gekookt en ondertussen de specerijen toegevoegd. Na het grotendeels verdampen van het vocht, heb ik het geheel onder constant roeren op hoog vuur licht ingekookt. Ik heb het geheel niet te ver in laten koken, omdat het kookvocht samen met de specerijen en gula djawa voor de saus moet zorgen.

Ik heb voor echte Italiaanse linguine no 13 gekozen, omdat deze de juiste dikte heeft voor de saus. Linguine vind ik zelf lekkerder qua beet dan mienesten, ramen noodles of miehoen.

Dien het geheel gemengd op, in een brede kom of een diep bord. De saus kan namelijk iets uitlopen.