woensdag 8 maart 2023

[Culinair] Couscous met abrikozentajine

 
Ik heb de ingrediënten voor een hele week bij een Roemeense kraam op de markt gehaald. Met deze kleurrijke mix maak ik abrikozentajine, Chili met bruine bonen, farfalle met tomatensaus en nasi.

Abrikozentajine

- Courgettes;
- 1 citroen, geraspt en in plakken;
- 1 groot stuk gember;
- gepelde tomaten;
- 1 zakje biologische abrikozen, ongesulfeerd;
- Honing;
- Knoflook;
- 3 grote uien;
- chilipepers;
- 1 halve peterselieplant;
- Bosje selderij, geknipt;
- Cashewnoten, geroosterd

Couscous

Ik kan niet aan de "echte" couscous komen, dus ik heb een pakje couscous gehaald in de supermarkt. Toen maakte ik de fout om voor het eerst de instructies op de verpakking te volgen: eerst water met zout koken, dan de couscous toevoegen, even roeren en de pan van de warmtebron halen. De couscous was totaal mislukt! Alles zat aan de pan vastgeplakt.

Hoe de couscous wél bereid moet worden: zoals altijd heb ik de korrels de volgende dag eerst in de pan gedaan, een beetje kokend water erop gegoten en de pan 10 minuten met rust gelaten. Na ongeveer 10 minuten heb ik een druppel olijfolie toegevoegd en ben ik gaan roeren. Het resultaat was perfect!