maandag 4 januari 2016

Consumentenrecht: Consumentenbeschermende Maatregelen Incasso (CBM)

Een praktische consumentenkwestie. Het komt voor dat onbekende incassanten van een verkeerde rekening afschrijven, of dat het polisnummer van een zorgverzekering wordt verward met een rekeningnummer van een persoon die geen relatie heeft met de zorgverzekeraar. Hoe slordig het ook mag zijn dat er kennelijk niet voldoende geverifieerd is, de rekeninghouder ziet het saldo toch echt afnemen zonder de incassant iets verschuldigd te zijn.

Wat kan men doen tegen een dergelijke onterechte incasso? De rechten van de consument zijn opgenomen in de Consumentenbeschermende Maatregelen (CBM). Banken zijn gehouden deze maatregelen uit te voeren op grond van de Europese regelgeving, zoals ook is te lezen in het rapport CBM

De meest directe maatregel die zonder opgaaf van reden kan worden gebruikt, is de stornering (termijn van acht weken). Voor een niet-rechtsgeldige incasso kan tot 13 maanden na de transactie een terugboeking worden verzocht. Het probleem van voortdurende onterechte incasso's is hiermee echter niet verholpen.

Blijft een incassant ten onrechte afschrijven, werp dan een blokkade op. Dien bij uw bank een verzoek in voor een selectieve incassoblokkade. Zoek in de lijst naar uw bank, hier ziet u welke faciliteiten de bank u biedt.