woensdag 22 februari 2023

[Culinair] #Vrijgezellenpasta: Rigatoni [ Verboden voor Magnetronmaaltijden! ]

Wie zegt dat vrijgezellenvoedsel slecht hoeft te zijn? Niemand komt aan mijn eigenwaarde, een magnetronmaaltijd komt er écht niet in!

Daarom maakte ik deze gemakspasta. Ik heb de beste ingrediënten uitgezocht om twee dagen pasta van te kunnen eten.

Ingrediënten Gemakspasta
* Vleestomaten;
* Biologische gepelde tomatenblokken;
* Basilicum;
* Champignons;
* 3 paarse uien;
* 1 bol knoflook;
* 2 kleine, scherpe chilipepers;
* 1 citroen, in plakken;
* Biologische Kalamata-olijven;
* Biologische groene olijven;
* Jonge kaas, in reepjes;
* Rigatoni

Ik heb de champignons met stevig keukenrol geschrobd en in plakjes gesneden. Grove stukken champignon kunnen wel, maar dan duurt het langer voordat het water uit de champignons verdampt. De uien, knoflook, vleestomaat en chilipepers heb ik met een scherp mesje heel fijn gesneden. De basilicum heb ik tot de onderkant van de steel afgeknipt en de citroen heb ik in drie grote plakken gesneden. De olijven heb ik gehalveerd, om de eventuele pitten te kunnen verwijderen.

Met wat zwarte peper heb ik de champignons in lichtgekleurde olijfolie gebakken. Let op! Ik bak niet in extra vierge. De eerste persing is niet geschikt om in te bakken!
Nadat het water helemaal uit de champignons is getrokken en verdampt, heb ik de uien, knoflook, vleestomaten, chilipepers, citroen en basilicum toegevoegd. Na het inkoken van deze ingrediënten heb ik de gepelde tomaten toegevoegd.

Nadat ik de saus op een laag pitje heb gezet, heb ik de rigatoni in ruim kokend water met zout op de grote pit opgezet. Ik gebruik altijd de waterkoker om het water alvast voor te verhitten. Rigatoni doet er ongeveer 9-11 minuten over om beetgaar te worden, maar tussendoor proeven is beter dan de standaardtijd afwachten. Na het afgieten heb ik de rigatoni op een serveerschaal gelegd, met de jonge kaas in dunne repen op de rigatoni en daaroverheen de saus. De kaas trekt flinke draden als de pasta wordt geserveerd.