In deel één van dit bericht heb ik het overzicht van de Incoterms® en de bedingen die zien op alle vormen van vervoer, besproken. Er rest een kleine groep bedingen die uitsluitend zijn bestemd voor toepassing op vervoer over zee en binnenwateren.
Deze bedingen zijn als volgt, om het overzicht even te herhalen:
FAS: Free Alongside Ship
FOB: Free On Board
CFR: Cost and Freight
CIF: Cost, Insurance and Freight
Verplichtingen verkoper-koper bij vervoer over zee en binnenwateren ⛴
FAS. De verkoper levert door de goederen uitgeklaard langszij het te beladen schip te brengen. Het risico en de kosten gaan hiermee over op de koper. Dat betekent dat de verkoper tot aan de levering in de verschepingshaven, zorg draagt voor verpakking, facturering en de exportvergunning. Van alle "blauwe" Incoterms® legt FAS de minste verantwoordelijkheden en kosten op aan de verkoper.
FOB. De verkoper levert de goederen uitgeklaard aan boord van het door de koper gearrangeerde of aangewezen schip. Tot aan de levering aan boord, is de verkoper verantwoordelijk voor verpakking, facturering en de exportvergunning. De risico's en kosten gaan over op de koper, wanneer de goederen de reling van het schip zijn gepasseerd ("over de reling" is een gebruikelijke term). Gebeurt er iets met de goederen nadat zij aan boord zijn geladen? Is de laadklep niet goed afgesloten door de vervoerder en valt een deel van de lading van het dek, dan is de verkoper vrij van risico. Juist daarom heeft de koper er belang bij om een verzekering met toereikende dekking te regelen. Zoals nog zal blijken, kan de koper, in het kader van de verzekering, FOB de voorkeur geven boven CIF.
CFR. De kosten voor vracht en vervoer naar de bestemmingshaven zijn voor de vervoerder. Ook is de verkoper verantwoordelijk voor de uitklaring van de goederen. Dit zijn de voorwaarden die zowel CFR als CIF typeren. Net als bij FOB geldt: zijn de goederen over de reling van het schip geleverd, dan gaan de incidentele kosten en de risico's over op de koper.
CIF. Het lijkt, op het eerste gezicht, of het CIF-beding identiek is aan CFR. Ook bij CIF betaalt de verkoper kosten en vracht voor het transporteren van de goederen naar de bestemmingshaven. De verkoper levert de goederen uitgeklaard en als de reling eenmaal is gepasseerd, gaat het risico van schade en verlies, over op de koper, alsmede de verantwoordelijkheid voor incidentele kosten. Tot zover zijn CFR en CIF gelijk. In de categorie "vervoer over water" is het CIF-beding het enige beding waarbij de verkoper verplicht is om een verzekeringsovereenkomst te sluiten én de premie te betalen. Evenals bij CIP geldt: de verplichte verzekering biedt minimale dekking. De koper kan kiezen voor FOB en zelf de verzekeringsovereenkomst afsluiten. Zo wordt de koper dan ook regelmatig geadviseerd.
⛴ ⛴ ⛴
200.000 bezoekers | Strafrecht & Privaatrecht | Juridisch: uitleg voor studenten die zich toeleggen op de togaberoepen | Medisch: 20 jaar SARS-corona, een bloedstollingsziekte (SARS-CoV-1 (2003)) | GLYCOCALYX Awareness! | | MITOCHONDRIA | LONG COVID-mechanismen |RAAS/KKS | Complement |