maandag 16 oktober 2023

Mijn CV [ + foto's bij het cv, van toegevoegde waarde? Alleen in natuurlijke situaties, zelfs al is dat ten voeten uit ]

Introductie
Sinds het behalen van mijn graad (Meester in de Rechtsgeleerdheid) behandel ik individuele rechtsvragen van cliënten door het hele land.

Als jurist ben ik bedreven in het efficiënt zoeken en analyseren van informatie en het opstellen van juridische documentatie. Ik sta cliënten bij in kwesties op het gebied van:
- Bestuursrecht (inclusief het Sociale Domein);
- Werkgeversaansprakelijkheid;
- Consumentenrecht;
- Leerplicht en veiligheid op scholen.

Ik krijg vaak met privacygevoelige kwesties te maken, zeker als kinderen bij een zaak zijn betrokken (zoals bij onderwijs- en familierecht het geval is) en werk daarom discreet. In onderwijskwesties en kwesties van gezondheid en veiligheid heb ik één principe: ik stel het belang van het kind te allen tijde voorop. De belangen van ouders, onderwijzers en leerplichtambtenaren zijn ondergeschikt aan het recht van het kind op waarborging van diens belangen.

Mijn regel voor cliënten is: wees bereid om de verdediging van belangen op correcte en zakelijke wijze te voeren, speel niet op de emotie en schakel altijd rechtsvertegenwoordiging in, om ongewenste polemiek te voorkomen. Bij juridische zaken komen altijd emoties kijken; ik ben empathisch, maar wijs cliënten er wel op dat zij zich niet moeten laten bespelen en in het belang van een zaak, zich bij voorkeur formeel dienen op te stellen. Het bijbrengen van het belang van om op assertieve wijze op te komen voor de eigen rechten blijkt altijd weer een cruciale factor te zijn in juridische zaken.

Mijn persoonlijkheidskenmerken
Ik ben van nature een initiatiefnemer en woordvoerder en ben assertief. Mijn stijl is directief en energiek. Ik laat mij door geen enkele situatie of intenties van anderen ontmoedigen om tot het uiterste te gaan. Ik ben een empaat, maar niet een meegaand persoon; ik weet wat ik wil, wat ik kan, maar ik ken ook mijn grenzen: ik weet wat ik niét kan.

Wat mij typeert, is dat ik goed ben in het signaleren en verwoorden van knelpunten waar mensen tegenaan lopen, maar ook direct ben in het zoeken naar oplossingen of praktische handreikingen. Van alleen "aankaarten" wordt niemand wijzer.

Hoogbegaafdheid en stigma's: ik bestrijd de belemmerende mythes die door anderen in stand worden gehouden
Ik zie het als mijn taak om stigma's rond hoge intelligentie en hoogbegaafdheid te bestrijden.
Ik word mijn leven lang geconfronteerd met stigma's over hoogbegaafdheid ("verveel je je niet snel?", "vind je ons niet heel erg dom?", "ben je hyperkritisch?").

Hoewel ik het zelf niet belangrijk vind om me als HB te typeren, kan ik zeggen wat het voor mij inhoudt: ik kan intenties van anderen doorzien en voel sociale processen al vanaf mijn vroegste bestaan ijzersterk aan. Ook mijn bewustzijn was al snel ontwikkeld. Ik denk multidimensionaal. Voor mij is dat vanzelfsprekend: ik zie altijd hoe meerdere factoren rond oorzaak en gevolg in elkaar grijpen.

Hoewel cognitie en communicatie niet de enige factoren zijn die betrokken zijn bij hoogbegaafdheid, kan communicatie wel een indicatie zijn. Met 5 maanden begon ik te praten en met 10 maanden maakte ik zinnen. Vóór mijn derde kon ik lezen, schrijven en Engels begrijpen. Dat ik met deze vaardigheden en een vroegwijze manier van communiceren was uitgerust voordat ik op school kwam, werd bij sommige docenten beantwoord met de aanname dat ik niet geïnteresseerd was in school. Als volwassene word ik nog steeds geconfronteerd met de hardnekkige aannames "Dat ik me vast ga vervelen" of "Weet wat de ander gaat zeggen". Mensen vullen het voor me in en de enige manier waarop ik hiermee om kon gaan, was door zelfstandig aan zaken te werken. Ik prefereer zelf de combinatie van zelfstandig werken en samenwerken, maar dan moet de ander wél bereid zijn om die aannames over hoogbegaafdheid aan de kant te zetten.

Vaardigheden

Mijn vaardigheden zijn, net als mijn loopbaan en curriculum, divers:
- Schrijven (juridische documenten, instructies, non-fictie);
- Slavische talen (cyrillische teksten schrijven en vertalen);
- Reviews schrijven over neurowetenschappen en SARS/COVID/trombose/endotheliopathie;
- Illustraties maken met traditionele media.

Educatie


Erasmus Universiteit Rotterdam: LL.M. Rechtsgeleerdheid (dubbele master, onderdeel Privaatrecht)

Masterthese civiel recht 8/10.
Ik onderzoek in mijn these de verhouding van de civiele zorgplicht met de publiekrechtelijke zorgplicht van financiële instellingen en concludeer dat het wenselijk is dat de civiele zorgplicht wordt beperkt door de publiekrechtelijke zorgplicht.

Titel scriptie:
‘De invloed van de Europese Richtlijn Markets in Financial
Instruments Directive II
(MiFID II) op de verhouding van de publiek- en
civielrechtelijke zorgplicht van financiële ondernemingen’.

Curriculum:

Wetenschappelijk onderzoek;
Huurrecht;
Goederen- en insolventierecht;
Aansprakelijkheid, verzekerbaarheid en schadevergoeding;
Familie(vermogens)recht;
Nationaal en internationaal privaatrecht.

Juridische vaardigheden:
- Het schrijven van juridische notities en pleitnota's;
- Analyseren van onderzoeksrapportage;
- Jurisprudentie-onderzoek en - analyse

Forensische psychiatrie:

Psychopathologie in alledaags en delinquent gedrag;
Interpretatie van gedragskundige pro Justitia rapportages ten aanzien van stoornis, procesbekwaamheid, mate van toerekening en gevaarlijkheid;
De rol van de gedragskunde in de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke sancties en terbeschikkingstelling kritisch beschouwd.

Erasmus Universiteit Rotterdam: LL.M. Strafrecht (dubbele master)

Master-onderzoek:
De verhouding van strafvorderlijke Big Data-analyse met het recht op eerbiediging van het privéleven (o.a. art. 8 EVRM), met een analyse van de invloed van de nieuwe Wet Politiegegevens en Modernisering Boek 2 Strafvordering.

Titel scriptie:
'De verenigbaarheid van de inzet van Big Data-analyses voor strafvorderlijke doeleinden met het recht op eerbiediging van het privéleven’

Curriculum:

Internationaal en Europees strafrecht: rechtsmacht, uitlevering, overdracht en overname van strafvervolging, executie van het strafvonnis en rechtshulp;
Jeugdstrafrecht in ontwikkeling;
Sanctierecht;
Theorie en geschiedenis van het hedendaagse strafrecht.

Erasmus Universiteit Rotterdam: LL.B. Rechtsgeleerdheid

Bachelorscriptie bestuursrecht: 8,5/10

Titel scriptie:
‘Een onderzoek naar de doeltreffendheid van de Wet Nadeelcompensatie en Schadevergoeding bij onrechtmatige besluiten (Wns)'

Curriculum:
Formeel en materieel strafrecht, bestuursrecht;
Burgerlijk procesrecht;
Fiscaal recht;
Goederen- en insolventierecht;
Academisch Nederlands, cijfers: 10, 10, 10, 9,8

Universiteit Leiden: Russische studies en Politieke wetenschap


Informatie- en Communicatietechnologie (ICT): Particulier Rechercheur

Cursussen en Masterclasses

2018 NautaDutilh, ‘Dwangsommen en executierecht’
2016 Moot Court, cijfer: 8
2010-2012 Cisco CCNA Discovery en Cisco IT

Foto's: van toegevoegde waarde?

Tegenwoordig is het een tendens om pasfoto's aan een cv toe te voegen. Dit zou een goed beeld geven van de persoon. Ik spreek me daar tegen uit. De pasfoto's geven helemaal geen goed beeld van de werkelijkheid. Óf het is een pasfoto voor een biometrisch paspoort, waarop de geportretteerde zichzelf niet mag zijn want geen expressie mag weergeven, óf het is een nepglimlach (want de ogen doen nooit mee als iemand moet neplachen op een foto).

De keren dat mensen die ik niet eerder had ontmoet heb afgesproken, moest ik op zoek naar die persoon omdat de persoon in het echt totaal niet gelijkend was met de foto. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat iemand overeenkwam met een pasfoto. Het blijft een zeer onnatuurlijke setting om pasfoto's te maken, met meestal een totaal gebrek aan persoonlijke kenmerken. "Neutraal" is niet een afgestompte staar in de camera, of op elkaar geknepen kaken om te "glimlachen". 

Als foto's worden verschaft, dan ben ik voorstander van natuurlijke situaties, zelfs als het foto's ten voeten uit zijn. Hieronder presenteer ik mezelf. Deze foto's zijn onbewerkt. Dit is hoe ik er in het dagelijks leven en thuis uitzie.

Make-up-vrij. Zo zie ik er dagelijks uit. Ik heb hier alleen mijn haar van 110 cm lang opgerold


In een poging om er volwassener uit te zien, heb ik kohl op de waterlijn van mijn onderste ooglid gebruikt















Ik draag geen make-up. Zo toon ik deze naturel "selfie". De buren hadden de hele nacht gevochten en gegild, dus ik zie er een beetje triest uit van het wakker liggen.