zondag 15 oktober 2023

Kent u de mop van de woonschaamte? Die bestaat niet. Het zijn de vastgoedhyena's die polarisatie beogen: woningnood is lucratief

"Een derde van de jongeren vindt het de morele plicht van ouderen om te verkassen naar een kleiner huis", zo kopt het AD sensationeel.

Ik zou ík niet zijn, als ik niet direct naar de bron ga om deze uitspraak te beoordelen op waarheid. En zie: de EO heeft een steekproef gehouden onder 1564 deelnemers. Van de deelnemers aan de enquête vindt slechts 22% het asociaal als een alleenstaande niet verkast. Dat zijn dus 337 deelnemers die vinden dat alleenstaanden en ouderen naar een klein huis moeten. 

337 jongeren vinden dat ouderen "asociaal" zijn als ze in een "te grote woning" blijven wonen. Dat is niet bepaald representatief voor een generationeel conflict. Dat de meeste jongeren zouden vinden dat alleenstaanden zich moeten schamen als ze een te grote woning bezetten is ook een illusie, omdat de groep alleenstaanden 2,1 miljoen personen (voornamelijk jongeren) telt en daarmee géén minderheidsgroep is.

Een generationeel of intergenerationeel conflict op de woningmarkt is ook een mythe. Er is geen woonschaamte, vastgoedspeculanten hebben deze mythe aangezwengeld om te polariseren en zo de aandacht van hun eigen toedoen af te leiden. 

Ik spreek uit ervaring, maar ik ben kritisch. Ik sta sinds mijn 18e ingeschreven op alle mogelijke platforms en kom in mijn regio nergens voor in aanmerking. Niet alleen omdat ik alleenstaande ben, maar omdat ik dagelijks met meer dan 1200 andere woningzoekenden moet concurreren en slechts 2x per week een bod mag uitbrengen. De grootste verhuurder in mijn omgeving doet uitsluitend aan woningloting, waardoor de kans 1/1200 of zelfs 1/2300 is om te worden uitgenodigd voor een bezichtiging.

Ik zit sinds de gedwongen verhuizing nu 3 weken in een klote-woning waar geen bestaan kan worden opgebouwd, maar waarvoor ik wel de hoofdprijs betaal. Het is nieuwbouw, maar zo inefficiënt gebouwd en onveilig dat hier niet te leven valt. Bovendien zijn er iedere dag mafketels die tot 04:00 blijven krijsen bij de afhaaltenten in het centrum en zo iedereen wakker houden. Dit nieuwbouwgedeelte is verknald doordat er mensen met mentale problemen in het oude blok aan de overkant zijn gedropt, terwijl zij eigenlijk begeleid zouden moeten wonen.

In de afgelopen 3 weken heb ik twee straatafzettingen, één dreiging door iemand die een gaskraan open zou zetten en een overbuur die zijn ruit heeft ingeslagen en stukken balkon heeft gesloopt en om zich heen heeft gesmeten, meegemaakt. Diep in de nacht was hij aan het brullen en ging hij zijn balkon te lijf. Als hij me de deur uit ziet gaan, gaat hij in zijn onderbroek op het balkon staan. Ik heb gezien dat hij een hele middag naar mijn kamer stond te kijken. Ik wil vrijheid. Ik wil niet worden opgescheept met dit soort taferelen. Ik neem het hem niet kwalijk, maar wel de instanties die hem aan zijn lot overlaten. Die knul is wanhopig en kan zich niet anders uiten dan een slooptocht te houden.

Het merendeel van de dag is het hier donker door de slechte lichtinval en ondanks de goede isolatie is het al een week lang 15 graden in huis. Dat in oktober, nog voordat de winter begint! Door de luwte is de binnentemperatuur zelfs ongunstiger dan het vorige tochtige, dure schimmelkrot waarin ik leefde. Ze kunnen dit blok en alles eromheen net zo goed gelijk weer plat gooien.

Dankbaar zijn voor een vieze oude barak van minder dan 45m2?! Burgers hebben helemaal geen privileges, ze laten zich aanpraten dat ze bevoorrecht zijn in het verpauperde Nederland van anno 2023
Dan zijn er nog de mensen die vinden dat je dankbaar moet zijn voor een belabberde kleine woning van 35 tot 45 m2 waar niet normaal in valt te leven. Die mensen laten zich wijsmaken dat ze privileges hebben als ze in aanmerking komen voor een veel te kleine woning die de fundamentele mogelijkheden voor een huishouden ontbeert. Dat het een kwestie is van "gunnen". Zo werkt het niet. Het is geen leefbare situatie om dag en nacht met het huis bezig te zijn en er niet normaal te kunnen leven. Het argument "Ik moest ook zo leven in 1945" gaat niet op. We leven niet in 1945. Ik was er nog niet eens tijdens de op één na laatste woonschaarste van de jaren '80 en ik had de verkrotting van anno 2023 liever niet meegemaakt.

Vastgoed en Invest Groups: verkamering, opkoop en sloop en kleinere en vieze noodwoningen voor méér huur!
De vastgoedspeculanten van een grote Invest Group hebben betaalbare huurwoningen opgekocht. Daarvan zijn per 2023 maar liefst 1700 huurwoningen gesloopt. De overige huurwoningen zijn verkamerd en worden voor prijzen tussen de 1200-2400 voor 45 m2 verhuurd. De overige verhuurders zijn afhankelijk van het beschikbare vastgoed. De vastgoedvoorraad wordt steeds kleiner. Vieze oude barakken die na 1945 zijn gebouwd met oorlogspuin, worden nu voor 808 euro verhuurd (nota bene: de energieklasse van de gemiddelde huurwoning is volgens mijn speurwerk in het Kadaster G tot H, dat betekent dat huurders per maand meer dan 300 euro kwijt zullen zijn aan energie).

Neoliberale kabinetten: woningnood als verdienmodel voor de speculanten en huisjesmelkers
Het doel van deze neoliberale kabinetten is nooit geweest om de woningnood te bestrijden. Hun achterban, speculanten en huisjesmelkers, heeft immers baat bij schaarste als lucratief goed. Door de schaarste worden vieze of krappe huurwoningen van 1200 euro ineens "acceptabel". Aan investering in de verbetering van het vastgoed wordt geen geld gestoken; voor de bühne wordt schijnisolatie aangebracht door een laagje water repellant op de muren te spuiten.

Woonschaamte: polarisatie is een manier om de burger te sussen. De verantwoordelijken, de vastgoedspeculanten, gaan er niet kleiner op wonen in hun villa's
Ik heb nog nooit ouderen of alleenstaanden met een woning van meer dan 80 m2 of zelfs meer dan 110 m2 bekritiseerd. Ik ben van de jongere generatie die geen privileges heeft en alleen maar in de ellende is gestort, maar ik heb nog nooit gevoelens van verwijt (afgunst) gehad ten opzichte van anderen. Een alleenstaande die een huis van drie verdiepingen voor zichzelf heeft, benadeelt geen gezinnen. Een oudere die blijft zitten in een huis van 120 m2 dupeert geen andere burgers die op zoek zijn naar een woning. 

Vastgoedhyena's sturen zelfs aan op de behoefte aan doorstrome, om de prijzen op te kunnen drijven na het vertrek van huurders
Sommige ouderen willen doorstromen omdat ze behoefte hebben aan een kleinere woning, dat is iets anders dan dat ze zich bij de neus laten nemen om woonschaamte te voelen. Hoewel: de vastgoedhyena's zitten zelfs achter het fenomeen doorstromen. Er wordt door verhuurders aanbevolen om door te stromen, zodat de huurprijs na het vertrek van de huidige bewoner verder kan worden opgedreven!

Het zijn de in vastgoed speculerende villabewoners, de grootgrondeigenaren, die er niet minder groot en meer bezwaard om gaan wonen zolang ze andere burgers kunnen uitknijpen voor zo min mogelijk comfort.