zondag 25 september 2022

[ #Energierekening & tarieven ] Let op! Controleer of de kosten voor uw historisch verbruik wel kloppen ná de wijziging van de tarieven voor gas en stroom

De kennisgevingstermijn voor nieuwe tarieven voor gas en stroom is 30 dagen, ongeacht de "algemene voorwaarden"
Eerst een algemene mededeling. Voor consumentenovereenkomsten geldt in het algemeen een opzegtermijn van 30 dagen. Deze opzegtermijn voor de consument (minimale aanzegtermijn voor de onderneming) is bedoeld om de consument de mogelijkheid te bieden om voor een andere onderneming te kiezen. Deze wettelijke termijn kan niet worden "omzeild" door algemene voorwaarden, tenzij: een zwaarwegend belang daartoe noopt én de ACM toestemming heeft verleend. Energiemaatschappijen schenden de wettelijke bepalingen door de kennisgeving van de nieuwe tarieven voor gas en stroom 9 tot 14 dagen vóór het ingaan van de nieuwe "overeenkomstperiode" (nieuwe tarieven) te sturen.

Energiemaatschappijen schenden de wettelijke bepalingen voor overeenkomsten door nieuwe tarieven binnen een te korte periode aan te kondigen én onbereikbaar te zijn
De ACM legt, ondanks de toezichtstaak die in de Warmtewet is neergelegd, de verantwoordelijkheid voor de naleving van de wettelijke aanzegtermijn bij de consument. De consument dient volgens de ACM bezwaar aan te tekenen.
Tekent de consument bezwaar aan, dan gaan de nieuwe tarieven in als de opzegtermijn van 30 dagen is verstreken.

Het probleem is dat recentelijke álle kanalen (mail, chat, telefonisch) van de energiemaatschappijen onbereikbaar waren voor consumenten. De websites van de energiemaatschappijen werden uit de lucht gehaald en waren daardoor niet te raadplegen. Juridisch gezien dienen ondernemingen altijd contactmogelijkheden te bieden voor consumenten. Dat de website "overbelast" zou zijn of met een storing zou kampen, is geen excuus om de consument van de mogelijkheid tot het maken van bezwaar op tijdig opzeggen van de overeenkomst te onthouden.

Geschillencommissie: wordt de aanzegtermijn van 30 dagen geschonden door de energieleverancier, dan loopt het oude tarief door voor een periode van 30 dagen vánaf de kennisgevingsdatum
Stel dat de energiemaatschappij zich niets van een bezwaarbrief aan zou trekken en/of een berisping van de Autoriteit Consument en Markt naast zich neer zou leggen. De kans is groot dat de wettelijke termijn dan alsnog (met terugwerkende kracht) dient te worden toegepast.
De Geschillencommissie heeft namelijk reeds beslist dat de opzegtermijn van 30 dagen niet kan worden overtreden door de energieleverancier. De ten onrechte te vroeg ingevoerde tariefswijziging dient op de jaarrekening te worden verrekend. Het oude tarief dient vanaf het moment van kennisgeving door tot te lopen tot na ommekomst van een periode van 30 dagen (Geschillencommissie, 133164/146300). 

Het verweer van energiemaatschappijen, dat sinds begin 2021 krapte is ontstaan op de energiemarkt en dat overstappen voor consumenten praktisch niet mogelijk is, mist effect. Blijven energiemaatschappijen de voor de consument geldende opzegtermijn van 30 dagen schenden, dan zal de Geschillencommissie bij herhaling erop wijzen dat de geschonden termijn met de jaarrekening wordt verdisconteerd. Het voordeel voor een energiemaatschappij bij het schenden van deze termijn is nihil. Mochten energiemaatschappijen over willen gaan tot procederen, dan ligt het in de lijn der verwachting dat de rechter het advies van de Geschillencommissie over zal nemen.

Let op! Nieuwe energietarieven worden toegepast op historisch verbruik. Controleer uw rekening/verbruik en energierapporten goed
Na het ingaan van de nieuwe energietarieven ontdekten sommige consumenten dat de nieuwe tarieven plotseling op het historisch verbruik worden toegepast.

Een voorbeeld. Stel, het nieuwe tarief gaat in op 10/09. U downloadt voor die periode al uw energierapporten en de tabellen waarin het verbruik en uw verbruikskosten tot en met 09/09 zijn vermeld. De website van de energiemaatschappij wordt op 10/09 uit de lucht gehaald, waardoor u uw persoonlijke omgeving (Mijn Verbruik) niet kunt controleren.

Op 12/09 is uw omgeving op de webpagina van de energieleverancier weer bereikbaar. Uw totale verbruikskosten zijn plotseling 40 euro hoger dan tot en met 09/09 in de energierapporten werd vermeld.
Onder het tabblad "Mijn verbruik" blijkt het nieuwe tarief (van 10/09) toegepast te zijn op álle data tot aan 12/09. Het nieuwe tarief zorgt ervoor dat u soms het viervoudige zou moeten betalen voor kosten die u níet hebt gemaakt. Dit leidt er ook toe dat de voorschotten die de energiemaatschappij u voorstelt, onbetaalbaar worden omdat simpelweg met de verkeerde tarieven wordt gerekend.

Ik heb hiervan reeds melding gemaakt bij de ACM, AVROTROS Radar en Kassa. Het zou zeker in deze tijd meer dan terecht zijn als de ACM een waarschuwing op de informatiepagina publiceert en energiemaatschappijen om een reactie vraagt over het toepassen van nieuwe tarieven op het historisch verbruik. 

Hieronder volgt een voorbeeld van een bezwaarbrief mét een concrete berekening.



-------Voorbeeld: bezwaar tegen te korte aanzegtermijn en verkeerde berekening historisch verbruik---------------------------------------------

Geachte heer, mevrouw,

Bij dezen maak ik bezwaar tegen het ingaan van de nieuwe tarieven op 20-09. In de berichtgeving van Energie van 8 september wordt aangegeven, dat de termijn voor kennisgeving van de tariefswijzigingen 9 dagen bedraagt. Conform de geldende regelgeving van dwingend recht is de minimale termijn voor kennisgeving echter 30 dagen. Deze termijn kan niet worden verkort.

De tariefswijzigingen zouden ingaan per 20-09, met inachtneming van de minimale termijn voor kennisgeving hadden de nieuwe tarieven dus per 22-08 bekend gemaakt dienen te worden. Ik heb inzake de te korte termijn voor kennisgeving terstond gepoogd de klantenservice te bereiken, maar geen medewerker kunnen spreken. De webpagina en persoonlijke omgeving op mijn.Energie.nl waren voorafgaand aan het ingaan van de nieuwe tarieven, ook onbereikbaar vanwege een storingsmelding door Energie.

Voorts wil ik u wijzen op het volgende. De tarieven die per 20-09  zijn ingegaan, zijn in het overzicht toegepast op het historisch verbruik tot en met 19-09. Ik heb mijn verbruik tot en met 19-09 dagelijks gecontroleerd en de energierapporten maandelijks opgeslagen en de gegevens van deze rapporten vergeleken met de gegevens onder het tabblad “uw verbruik” op Mijn Energie. Ik ben tot de ontdekking gekomen dat op het historisch gebruik van voorgaande maanden, de tarieven die op 20-09 zijn ingegaan zijn toegepast.

Voorbeeld: de werkelijke verbruikskosten van 31 augustus (= 3,53) worden plotseling 6,93 door onterechte toepassing van het nieuwe tarief
Op 31 augustus gold op het stroomverbruik een normaaltarief van 0,32210 per kWh.
Het stroomverbruik op 31 augustus  was 6,00 kWh.
In het energierapport wordt gerekend met het tarief van 0,32210/kWh.
De kosten voor het stroomverbruik zijn 1,9326.

In Mijn Energie, onder het tabblad “Verbruik” staat echter dat de kosten voor dit verbruik op 31 augustus € 4,00 bedragen. In dit verbruiksoverzicht wordt dus op 31 augustus  met het tarief van 20-09 gerekend (0,69556/kWh).

Hetzelfde heb ik geconstateerd bij de berekening van het gasverbruik.
Op 31 augustus gold voor gas het tarief van 1,47791/m3.
Het verbruik was 1,08 m3 x 1,47791. De kosten voor het gasverbruik waren dus € 1,5961428, zoals terecht in het energierapport is berekend. De totale verbruikskosten van 31 augustus zijn 3,53.

Onder het overzichtstabblad “Verbruik” staat dat de kosten voor gasverbruik op 31 augustus
€ 2,93 bedragen. Hier is dus óók het tarief van 20/09 (= € 2,7110) toegepast op het gasverbruik. Hierdoor worden de totale verbruikskosten ten onrechte begroot op 6,93.

Hoe kan deze plotselinge verdubbeling of soms zelfs verviervoudiging van de kosten van het historisch verbruik worden verklaard? Ik heb de energierapporten en een afdruk van het verbruiksoverzicht van Mijn Energie bijgevoegd.

Graag ontvang ik binnen 14 dagen een reactie van u.

mr. M. Bouter LL.M.
Jurist Overeenkomsten- en Consumentenrecht