vrijdag 14 april 2023

[ Culinair ] Curry met kokos en tomaten

Voor deze curry met kokos en tomaten ben ik voor de gemakkelijke weg gegaan. Ik heb de specerijen niet gevijzeld, maar in de koffiemolen/specerijenmolen gemalen. Ik heb daarvoor een koffiemolen met twee aparte rvs-bekers in gebruik.

Specerijen
Korianderzaad
Steranijs
Venkelzaad
Fenegriekzaad
Kruidnagels
Zwarte peper
Komijn
Witte peper
Nootmuskaat (later geraspt)

Ik heb één zaadje steranijs en twee kardemompeulen gepeld. Omdat het venkelzaad al een sterke anijsachtig aroma afgeeft, zouden meer zaadjes steranijs overheersend worden. Het fenegriekzaad, korianderzaad, venkelzaad, anijszaad, de kruidnagels, zwarte peperkorrels, komijnzaad en witte peperkorrels heb ik in de koffiemolen tot een fijn poeder gemalen. Het specerijenmengsel heb ik in lijnzaadolie gebakken en apart gezet.

Saus
Tapiocameel
Donkere soja
Lichte soja
Saké (culinaire rijstwijn)
Oestersaus
Sesamolie
Palmsuikerrasp of Gula Djawa

Het tapiocameel (ongeveer 2 eetlepels, ik doe het op de gok), donkere soja, lichte soja, culinaire rijstwijn, enkele druppels sesamolie, 3 druppels oestersaus en Gula Djawa (palmsuiker, vloeibaar) heb ik in een grote beker goed geroerd. Ik heb de saus koel bewaard en pas na het koken van de groente aan de saus toegevoegd.

Groenten
Kool
Rode en groene paprika
Sjalotten
Gember
Knoflook
Sperziebonen
Erwten
Chilipepers of rawits
Taugé
Kokoscrème (santen, aangelengd met water)

Ik heb de uien, rode paprika, gember, knoflook en rawits (dit zijn kleine rode en groene Thaise pepers) in olie gebakken.

De kool, groene paprika, tuinerwten en sperziebonen heb ik kort gekookt. Ik heb talloze keren geprobeerd om sperziebonen een paar minuten te roerbakken, maar dan blijven ze echt onaangenaam rauw. Hetzelfde geldt als er aardappelen aan een curry worden toegevoegd: kort roerbakken of meekoken met de saus levert veel te rauwe aardappelen op.
De sperziebonen en kool moeten niet gaar worden gekookt, maar het harde moet ervan af. Het best is als de groenten beetgaar zijn.

Na het afgieten heb ik de groenten aan het gebakken uimengsel toegevoegd, gevolgd door gepelde biologische tomaten, de specerijen en de santen. De santen (geperste kokoscrème uit een pakje) wordt een romige saus als er een beetje water bij de saus wordt gegoten. Het mixt dan goed met de gepelde tomaten. Ik heb de gebonden saus met het tapiocameel nog even goed geroerd om klonters te voorkomen en deze toegevoegd, samen met de gebakken kokos (let op! Gebruik een klein beetje gebakken kokos als de saus nog voldoende vloeibaar moet zijn). Als laatste heb ik de taugé in de pan toegevoegd. Ik wil geen slappe taugé, maar het moet wel goed verhit worden.

Serveren
Ik heb de curry geserveerd met basmatirijst. Omdat ik de kokossaus vrij dik heb gemaakt, is een droge, stevige rijstkorrel daar lekker bij.

Ik heb voor mezelf twee cappuccinokoppen met basmatirijst uit de baal gehaald en de rijst in een zeef onder stromend water gespoeld. De rijst hoeft echt niet eindeloos te worden gewassen; als het water dat uit de zeef stroomt vrij helder is, is dat genoeg. Ik heb de rijst in de pan gedaan, de kookplaat op de maximale stand gezet en een bodem kokend water uit de waterkoker toegevoegd, met een beetje zout in de pan. Ik zet de rijst nét onder water; ik gebruik geen diepe plas met water om de rijst in te koken. Het is net zoveel dat de rijst niet droog kan koken, maar ik hoef de rijst nooit af te gieten.

Als het water begint te bubbelen en er overal in de rijst bubbels te zien zijn, zet ik de kookplaat af en laat ik de rijst ongeveer 5-6 minuten met het deksel op de pan op de plaat rusten. Pas daarna gebruik ik een houten lepel om de rijst te roeren. Er kan een druppel olijfolie of sesamolie aan de rijst worden toegevoegd tijdens het roeren.

Ik heb Opak Pedis bij de curry en rijst. Dit is een kroepoek zonder garnalen, die veel smaak heeft en goed krokant is.