zondag 7 mei 2023

[ Culinair ] Mijn favoriete ingrediënten en specerijen voor curry's, bami en miegerechten

Tegenwoordig bestel ik mijn ingrediënten bij een boerderij die op de tropische producten na, alleen producten van Nederlandse teelt levert. De tropische producten zijn kokosnoten, pitahaya/pitaya, laos, gember, kurkumawortel, dadels, Marokkaanse munt en tamarindepeulen.

De basisingrediënten zijn goed voor wel 3 weken. Als ik één gerecht maak, kan ik er als alleenstaande iedere dag twee borden van opscheppen.

In mijn bestelling zaten:
- Onbespoten citroenen en limoenen;
- Limoenblaadjes, jong;
- Kokosnoten;
- Pitaya's;
- Groene kool (voor nassi of bami);
- Taugé;
- Paprika's;
- Rode en groene chilipepers;
- Rucola;
- Rodekool;
- Witte uien;
- Rode uien;
- Gebrande knoflook (makkelijk te pellen!);
- Dadels (heel zoet);
- Tamarindepeulen (een zuurmiddel om te weken voor de curry);
- Laos, gember en kurkumawortel;
- Tomaten;
- Bosuien;
- Sereh (citroengras)




















Het knalroze fruit is Pitaya of Pitahaya. Als deze rijp is, is de vrucht heel zoet